Može li ljetovanje biti nešto više od odmora?

Ljetovanje

“Uvijek sam shvaćao odmor kao odmak od dnevnih dužnosti, nikada kao ljenčarenje. Odmor znači doći k sebi: obnoviti snage, ideale i planove… Ukratko: Promijeniti zanimanje da bi se poslije vratilo – s novim poletom – na uobičajeni posao.” Sjećam se da sam pročitao ovih nekoliko redaka prije četiri ili pet godina. Pomislio sam: hoću li se više odmoriti ako moje misli budu zaokupljene nečim posve drugim? I tako sam se, umjesto da odem na tipično ljetovanje, odlučio za avanturu koja mi se toliko svidjela da je ponavljam svake godine.

Odmor

Naslijeđe jednog otoka

Malo je poznato da su za očuvanost našeg najjužnijeg nacionalnog parka zaslužni benediktinci. Njihovo vjerno čuvanje šumskog bogatstva tijekom stoljeća učinilo je zapadni dio otoka prepoznatljivo zelenim. Zahvaljujući tome, mogao je biti zaštićen kao prvi otočni nacionalni park na Mediteranu. Dva prepoznatljiva dragulja Mljeta slana su jezera, Veliko i Malo, u kojima se nalazi vrijedni biser. To je otočić Svete Marije, na kojem je smještena benediktinska opatija.

Mljetovanje

Benediktinsko geslo je “moli i radi”, neobično nalik naporima koje poduzimamo u okrilju otoka. Naime, tijekom trajanja našeg ekološkog programa, vraćamo stari sjaj drevnom masliniku na sjeverozapadu otoka. Tako se ponovno otkrivaju livadne površine, koje privlače prašivače, pa time povećavamo bioraznolikost. Za nju je najveća opasnost agresivan rast borove šume, čije iglice zakiseljuju tlo i sprječavaju rast drugih autohtonih vrsta.

Program čini nekoliko desetaka mladih ljudi koji svakog tjedna volonterski uređuje maslinike, uklanja višak drvne građe te čisti obližnju obalu od smeća. Naime, razni otpad često stiže s južnim vjetrom iz susjednih zemalja. Volonteri se mijenjaju svaki tjedan, i većina potroši znatan dio godišnjeg odmora kako bi uljepšalo ovaj prekrasan kutak Lijepe naše.

Mljet

Ljepota svega stvorenog

Radni je dio programa praćen i onim duhovnim i rekreativnim. Povlačili smo se, poput redovnika, na molitvu i imali priliku za duhovni razgovor. Navečer, nakon svete mise, razmatrali bismo riječi pape Franje u enciklici “Laudato Si”, kojim nas poziva za brigu za sav stvoreni svijet. Mljet je uistinu idealno okruženje za razmatranje ljepote kojom smo okruženi: one u drugim ljudima, u životinjama i biljkama, u moru i zvijezdama. Zato je svaki dio programa pažljivo osmišljen kako bi bio što održivijim.

Odmor

Dragocjeni odmak od svakodnevnih poslova i svojevrsno razmatranje našao sam i kroz fotografiju, za koju imam daleko manje vremena tijekom godine. Sa sobom sam ponio Panasonicovo M4/3 tijelo i par SIGMA prime objektiva. Iako bi zoom objektiv bio kudikamo praktičniji za snapshotove, ovako sam htio malo usporiti. Značilo je to da ću napraviti više koraka, ali i biti više uronjen u proces. Premda sam se kod nekoliko zajedničkih fotografija odlučio za kraći 16mm F1.4 DC DN Contemporary, uglavnom sam koristio kompaktni 30mm F1.4 DC DN Contemporary. Šesnaestica je puno bolji izbor za video. Zbog crop faktora od 2,0x, efektivno se radi o 32mm i 60mm žarišnim duljinama. Dogodine planiram uzeti i 56mm iz iste serije, jer bih volio iskoristiti njegov još veći efekt kompresije.

Portreti

Ljudi: vrhunac stvaranja. Kakve sam fotografije želio.

Iako je priroda u nacionalnom parku prekrasna, moj je fokus bio na volonterima. Divno je vidjeti mladež oslobođenu tegoba svakodnevice, opuštenu i sasvim svoju. Nisam želio namještene osmijehe: pokušao sam jednostavno uhvatiti trenutak. I veoma sam sretan rezultatima, posebice jer sam samo entuzijast koji fotoaparat rijetko drži u rukama.

Mljetovanje

I vrijeme mi se smilovalo: nekoliko oblačnih dana pretvorilo je nebo u veliki softbox i omogućilo mi da dobijem uravnoteženo prirodno svjetlo i sredinom dana. Nisam imao mnogo prilike vidjeti Mljet tijekom oblačnih i kišnih dana. Nije izgubio na svojoj draži, naprotiv. Kiša je otkrila čitavu paletu mirisa, koje su oslobodile brojne aromatične biljke.

Iako više volim razgovarati nego se skrivati iza objektiva, ono ima svoje prednosti. Takvo promatranje okoline potiče sabranost i dječje divljenje svemu stvorenom. Kako to kaže Chesterton: “Možda nije automatska nužnost to što čini sve tratinčice sličnim, možda Bog svaku tratinčicu stvara odvojeno, ali se nikada nije zamorio od toga da ih stvara. Možda On posjeduje vječnu potrebu za djetinjstvom; jer mi smo sagriješili i ostarili, i naš je Otac mlađi od nas.” To smo neumorno dječje divljenje zaboravili, i valja ga oživjeti svim snagama.

Ljetovanje s odmakom

Premda je rad na visokim temperaturama često bio prilično naporan, a brdovit i kamenit teren značio da ćemo se morati pošteno oznojiti i za dopremanje osnovnih namirnica, raspoloženje je redovito bilo izvrsno. Nakon rada se često pjevalo i sviralo, a licima razlijevao osmijeh. Ljetovanje bez ekrana i rokova pružilo nam je jednu sasvim posebnu slobodu, koja se gotovo mogla dotaknuti.

Osmijesi

I koliko god nevjerojatni bili Perzeidi u kolovozu, kristalno čisto more u tihim mljetskim uvalama ili strme litice kraj Odisejeve špilje, ljudi su ono što me najviše oduševilo na Mljetu. U tom malom kutku svijeta bez signala i struje, oslanjali smo se jedni na druge, dugo razgovarali i isijavali vedrinom. Puno je različitosti, ali te se različitosti divno nadopunjuju. No, je li taj kutak zaista savršen?

Iskreno, nedostaje mu samo još jedan čarobni napitak kojeg često spravljaju upravo redovnici. Pivo! Svima je nedostajalo, i veoma smo ga se zaželjeli po povratku u civilizaciju.